Subject: bug#37744: Per-user profile directory hijack (CVE-2019-17365 for Nix)

From: Tobias Geerinckx-Rice <[email-masked]>
Date: Wed, 16 Oct 2019 21:50:22 +0200

Ludo',

Ludovic Courtès 写道：
> Taking that into account, I propose this (I’ve also changed the 
> title to
> make it hopefully clearer):

Here's my NL translation:

       (nl "Onveilige 
       @file{/var/guix/profiles/per-user}-rechten"))
	 (nl "Het standaard gebruikersprofiel, 
	 @file{~/.guix-profile}, verwijst
naar @file{/var/guix/profiles/per-user/$USER}.  Tot op heden kon 
om het evenwie
in @file{/var/guix/profiles/per-user} schrijven, wat het 
@command{guix}-commando
toestond de @code{$USER} submap aan te maken.

Op systemen met meerdere gebuikers kon hierdoor een kwaadaardige 
gebruiker een
@code{$USER} submap met inhoud aanmaken voor een andere gebruiker 
die nog niet
was ingelogd.  Omdat @code{/var/@dots{}/$USER} zich in 
@code{$PATH} bevindt,
kon het doelwit zo code uitvoeren die door de aanvaller zelf werd 
aangeleverd.
Zie @uref{https://issues.guix.gnu.org/issue/37744} voor meer 
informatie.

Dit probleem is nu verholpen: schrijven door iedereen in 
@code{per-user} is niet
meer toegestaan en @command{guix-daemon} maakt zelf submappen aan 
namens de
gebruiker.  Op systemen met meerdere gebruikers raden we aan om
@code{guix-daemon} nu bij te werken.  Op Guix System kan dit met
@code{guix pull && sudo guix system reconfigure @dots{}}, op 
andere distributies
met @code{sudo guix pull}.  Herstart vervolgens in beide gevallen
@code{guix-daemon} met @code{herd} of @code{systemctl}.")

Kind regards,

T G-R